Halkkörning

Jaha idag har jag då varit iväg på halkkörning. Som jag har oroat mig för denna upplevelse. Alla som jag har pratat med om detta innan, och då menar jag ALLA, sa att det är så sjukt roligt. Jag tvivlade skarpt på det.
Vi skulle åka 3 st + körskoleläraren upp till halmstad för att ha denna halkkörning och vi skulle dela på körningen upp dit och tillbaka. Lotten föll på mig att börja köra och dessutom så fick jag köra hela vägen till halmstad, inte bara halva. Men det var bra träning och det gick faktiskt bra trots att bilen var full av människor.

Väl i halmstad så hade vi teorigenomgång om vad som komma skall. Vi fick se en film om hur "mycket man dör" i olika farter. Vi fick sitta i ett bilsäte och åka på ett nedåtlutande spår, i 7 km/h för att se hur stor kraft det är. Vi fick sitta i en bil som snurrades upp och ner för att se hur läskigt det är att sitta upp och ner i en bil. Vi fick sitta i en bil framför en uppstoppad älg för att se hur stor den är och för att vi ska fatta hur illa ute man är om man krockar med en älg.
Med andra ord; skrämseltaktik!

Sedan begav vi oss ut i bilarna för att testa på svängar i olika farter sam att tvärnita på halt väglag o s v. Tur att man satt själv i bilen så ingen hörde mig, ha ha, några gånger när man tvärnitade och bilen bara snurrade så blev jag lite rädd, så jag skrek typ; "Iiiiiiiiiiiiii" eller "Aaahhhh". Härligt, precis så ska man reagera Lena, bra jobbat! ...NOT!

Jag måste bara berätta om körskoleläraren som guidade oss runt på de olika banorna, han satt i ett skjul och guidade oss via walkie talkie. Han är så löjlig för han ska verkligen skrämma oss, typ när man kom körandes i kurvan och skulle bromsa så gick ju inte det så bra. Då sa han saker som; "Aj aj aj där gick det käpprätt åt skogen Lena, nu lever inte du längre, nu blir det till att snickra ännu en kista och bjuda in dina närmaste till begravningen. Och föräldrarna till barnet som du precis körde på kommer aldrig att förlåta dig och dom kommer leva i sorg resten av livet pga din vårdslöshet i trafiken.." osv. Åter igen skrämseltaktik! Problemet var att jag satt o fnissade åt honom i min bil, inte för att jag inte bryr mig om vad han sa, för det gör jag. Jag har ju tokrespekt för bilkörning och snabba farter osv, men jag fnissade åt hans sätt att säga det på, han låter liksom lite korkad, lite nonchalant och MYCKET SKÅNSK! Ha ha ha.

Sammanfattningsvis en mycket lärorik dag, inte så rolig som alla sa att det skulle vara, men nyttig! Så nu är jag ännu ett steg närmare körkortet, gött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0